Geplaatst op 09-10-2015
door Dennis Wesselink
App-talk
Wij zijn vanaf het begin van het jaar erg druk geweest met
het testen van de tablet in de klas. Wij gebruiken in de klas meerdere apps die
passen of horen bij de methode. Waarmee de klas antwoorden geeft aan de hand
van hun eigen whiteboardjes (hierop worden de antwoorden geschreven).
In deze eerste App-talk zal ik u kort bijpraten over het
gebruik van de app ‘Rekenkoning’.
Rekenkoning
Rekenkoning is een app die zeer geschikt is voor groep 4. Het
doel van de app is vooral om plus- en minsommen over het tiental te
automatiseren. Dit is voor groep 4 erg belangrijk en komt vanuit onze
rekenmethode dan ook vaak terug.
De leerlingen moeten binnen een bepaalde tijd tien sommen
oplossen. Hij beter zij dit doen, hoe meer sterren zij verdienen.
Doordat wij in de klas als hulpmiddel de whiteboardjes gebruiken
is er meer interactie met de leerlingen. Verder zijn de leerlingen ontzettend
gemotiveerd door het werken met de app en dit zorgt voor een grote
betrokkenheid van de leerlingen. Daarnaast kan ik als leerkracht zien hoe de
leerlingen de sommen maken en hier kort feedback op geven.
Coöperatief
Naast de app gebruiken wij de whiteboardjes ook voor
coöperatieve werkvormen bij het vak rekenen. Op onderstaande foto’s ziet u de
leerlingen druk bezig met de coöperatieve werkvorm ‘Tafelrondje’. Hierbij werken
de leerlingen in tweetallen. Zij zitten tegenover elkaar. Om de beurt mogen zij
een som bedenken en opschrijven. De leerling die hier tegenover zit moet
vervolgens het antwoord op de som opschrijven. Hierna draaien de rollen om.